Dit is waarom Singles Day aan slaat in Nederland

Dit is waarom Singles Day aan slaat in Nederland

Een dag om het vrijgezellenbestaan te vieren met het geven van cadeaus aan jezelf. De tegenhanger van Valentijnsdag heeft in 2017 zijn intreden gedaan op de Nederlandse markt. Een aantal grote (web)winkels: bol.com, Blokker, BCC en de Mediamarkt, deden mee aan de kortingen en het blijkt een goede actie om ook in Nederland aan Singles Day te doen. Op de kortingen die gegeven werden zijn heel veel Nederlanders ingegaan en werden veel producten met korting aangeschaft. De acties voor Singles Day waren dus zeker een succes in Nederland. Maar wat is nu precies de factor die ervoor zorgt dat Singles Day ook in Nederland aan slaat?

Het aantal vrijgezellen in Nederland blijft toenemen

Nederland telt momenteel ruim drie miljoen vrijgezellen en dit aantal zal alleen nog maar toenemen. Verwacht wordt dat in 2050 ruim de helft van Nederland vrijgezel zal zijn. Dit komt mede doordat relaties vaker worden beëindigd als de partner toch niet aan de verwachtingen voldoet. Ook kunnen vrijgezellen steeds beter voor hun zichzelf zorgen en zijn ze dus niet meer afhankelijk van een partner. Het is wel zo dat het vrijgezel zijn vaak een tijdelijke status is dus wij Nederlanders zijn helemaal niet eenzaam. Steeds meer Nederlanders geven juist aan bewust te kiezen voor een vrijgezellenbestaan en geven aan dat absoluut niet eenzaam te vinden. Het is niet meer nodig om een relatie te hebben, we kunnen onszelf steeds beter alleen redden. De Nederlandse bedrijven die meededen aan Singles Day 2018 hebben daarom een goede keuze gemaakt. Het vele aantal vrijgezellen wordt aangesproken door de speciale dag voor vrijgezellen en gaat daarom mee in de acties.

Nederlanders zijn gek op kortingen

Iedere Nederlander is nou eenmaal gek op korting en aanbiedingen. Als het om kortingen gaat, heeft 93% van de Nederlanders aan dat ze veel gebruik maken van kortingen. Ook geeft meer dan de helft aan dat ze zoeken naar kortingen tijdens het (online) shoppen. Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van kortingen en kortingscodes groeit ook ieder jaar. Nederlanders zijn simpelweg opgegroeid met korting en willen het liefst alles voor een prikkie aanschaffen. Singles Day slaat in Nederland goed aan door de combinatie van het aantal vrijgezellen en de liefde voor kortingen. De reden waarom is niet altijd leuk, aangezien de meest voorkomende reden voor gebruik van kortingen is het tekort aan geld. De meeste Nederlanders wachten tot er kortingen zijn, zoals op Singles Day, met het aanschaffen van een belangrijke of dure aankoop. Voor Nederlanders is Singles Day (11 november) een goede mogelijkheid om aankopen met kortingen te doen voor de aankomende feestdagen, Sinterklaas en Kerst.

Online winkelen wordt steeds populairder

Het winkelen in een fysieke winkel komt steeds minder voor. Maar bijna iedere Nederlander zit wel dagelijks op de computer of zijn/haar telefoon. Het is een stuk makkelijker om dat mee te doen met Singles Day. Door de toename van het gebruik van internet is ook het aantal webwinkels toegenomen. Vooral winkels met kleding, schoenen en elektronica bevinden zich steeds meer op het internet en minder in een fysiek pand. Je hoeft niet net zoals bij Black Friday ergens voor de deur te liggen. Nederlanders kunnen vanuit hun luie stoel een goede aanbieding scoren en dat is natuurlijk top. Als je niet naar de stad gaat, dan weet je misschien helemaal niet dat er korting is. Maar daardoor Singles Day zich vooral online afspeelt kun je er altijd van op de hoogte zijn via internet. Het winkelen in een online webwinkel wordt dus steeds populairder en daar haken de Singles Day acties goed op in.

Leave a Reply