Waarom Singles Day zo populair is in Nederland?
Een dag om te vieren dat je vrijgezel bent, tot voorkort waren niet veel Nederlanders zich bewust van deze dag. Sinds 2009 wordt deze dag al in China gevierd met het geven van cadeaus van jezelf en (web)winkels haken daar op in met kortingen. Pas vanaf 2016 zijn er enkele winkels in Nederland die mee doen aan deze feestdag en in 2017 heeft de feestdag zijn fundering gelegd. Vanaf 2017 gingen er meerdere bedrijven en winkels meedoen aan het geven van kortingen en het promoten van het geven van een cadeau aan jezelf. De kortingen die van origine 11% zijn, zijn de afgelopen jaren enorm gestegen en kwamen in 2017 zelfs tot 90% in sommige (web)winkels. Nederlanders willen het liefst alles voor een prikkie kopen en zijn afgelopen jaar daarom massaal ingegaan op deze kortingen. Daarbij vinden wij het altijd leuk om op zoek te gaan naar die ene goede aanbieding en kunnen we daarom ons hart ophalen tijdens 11 november. Natuurlijk zijn Nederlanders gek op korting en ook het stijgende aantal vrijgezellen in ons land zorgt voor de basis van de populariteit van Singles Day. Daarnaast gaan steeds meer aankopen via internet en omdat Singles Day zich vooral op het internet afspeelt is dit een goede combinatie. Maar wat zijn de zuilen die ervoor zorgen dat Singles Day in een korte periode zo populair is geworden in Nederland?
Bedrijven haken goed in op Singles Day
Toen vanaf 2009 veel mensen gebruik gingen maken van de kortingen op Singles Day, werd dit ook in Nederland opgevangen. Zeker in het begin, toen er nog weinig Nederlandse bedrijven meededen werd er ook al besteld bij bedrijven in andere landen. Zo werd er ook door Nederlanders veel uitgegeven bij Alibaba tussen 2009 en 2016. De Nederlandse consument ging dus hun geld besteden in Chinese webwinkels en zetten daarmee de Nederlandse (web)winkels buitenspel. Vanaf 2016 waren er enkele bedrijven die begrepen dat Singles Day populair zou worden in Nederland en gaven deze bedrijven kortingen. Het is erg belangrijk geweest dat afgelopen jaar Bol.com Singles Day grootst heeft geïntroduceerd aan het Nederlandse publiek. Er werd namelijk meteen veel aangeschaft en dus veel gebruik gemaakt van de kortingen. Mede door het inhaken van Bol.com is Singles Day nu populair geworden en heeft het fundament gekregen. Na Bol.com waren er meerdere grote (web)winkels die gingen inhaken op Singles Day en Boxing Day zoals Blokker, BCC en de Mediamarkt. Nu Singles Day op de kaart staat in Nederland, komt er steeds meer belangstelling voor en zal singles day 2019 voor nog meer aankopen zorgen.
Nederlanders zijn steeds vaker bewust vrijgezel
Ondanks dat Singles Day nog maar zo kort in Nederland bekend is, is het al erg populair. Maar hoe kan het dat Singles Day in zo’n korte periode populair is geworden in Nederland? Een andere reden is dat Nederlanders steeds vaker bewust vrijgezel zijn en dat ook graag vieren. Tijdens Singles Day draait het om het vieren van het vrijgezellenbestaan en is het de absolute tegenhanger van Valentijnsdag. Het toenemend aantal vrijgezellen in Nederland zorgt er ook voor dat er meer vraag is naar een dag die inspeelt op het vrijgezellen leven. Steeds meer Nederlanders kiezen bewust voor een vrijgezellenbestaan omdat daar de middelen voor zijn. We zijn niet meer afhankelijk van een partner en kiezen daarom sneller voor een vrijgezellenbestaan. Naar verwachting zal in 2050 ruim de helft van alle Nederlanders al vrijgezel rondlopen. Omdat het aantal vrijgezellen steeds toeneemt, wordt Valentijnsdag steeds minder populair en daar kunnen bedrijven goed op inspelen met Singles Day. Zo kunnen bedrijven voor zoveel de vrijgezellen als mensen in een relatie kortingen geven en de aanbiedingen afstemmen op het publiek op dat moment.