Singles Day, van China naar Nederland

Singles Day, van China naar Nederland


Veel van onze producten worden gemaakt in China. Het land heeft een bloeiende economie maar deze is voor een groot deel afhankelijk van de export van producten. Om de economie in eigen land te stimuleren is er één grote online uitverkoop dag, Singles Day. De dag dat de Chinese bevolking helemaal los gaat in het kopen van deals met heel veel korting.

De grootste webwinkels van het land hebben deze dag tot een commercieel mega succes weten te maken. Simpelweg door er een feestdag van te maken. De uitverkoop duurt 24 uur en start op elf november, om twaalf uur in de nacht. Vanaf dat moment wordt er in het hele land, via alle denkbare media kanalen, de koopwaren aangeboden, vaak met hoge kortingen.

En alle denkbare producten zijn op deze dag te koop. Heel veel elektronische apparatuur, maar ook de nieuwste sneakers, sportoutfits van alle bekende merken en ga zo maar door. China, wat al bekend staat om zijn technische ontwikkelingen biedt dit ook op de meeste ingenieuze manieren aan. Via livestreams kan je zien wat er te koop is, producten in je winkelmandje plaatsen door te schudden met je telefoon en zit je winkel niet in het land zelf, zet dan gewoon een 3D bril op om daar virtueel te shoppen.


Vier het alleen zijn

Toch heeft Singles Day niet altijd in het teken gestaan van deze grootse uitverkoop. Het vindt zijn oorsprong aan het begin van de jaren negentig. Door de een kind politiek in het land, met daarbij de voorkeur voor een jongen( zodat deze later voor zijn ouders kon zorgen) is er een scheve verhouding ontstaan tussen mannen en vrouwen. Wel bleef de maatschappelijke druk voelbaar om een goede partner te vinden.

Een aantal van de studenten was deze druk zat. En neem daarbij Valentijnsdag, de dag die in het teken staan om je geliefde te verrassen, en je kan je voorstellen dat er een tegenbeweging is ontstaat. De studenten hebben een eigen feestdag opgezet, Singles Day. En wel jaarlijks op 11 november, de datum met de meeste enen in zich (vier stuks), met daarbij de 1 als symbool voor single. De dag werd gebruikt om te vieren dat je vrijgezel bent en hier ook trots op bent. De dag waarop je een cadeautje voor je zelf ging kopen.

Deze idealistische gedachte heeft inmiddels niets meer te maken met de Singles Day zoals het nu gevierd wordt. Maar toch is het geen dag om zomaar aan de kant te schuiven. De verkopen overstijgen elk jaar weer alle records. En deze omzet wordt zelfs gezien als een belangrijke meter voor de economische situatie in het land. Even ter vergelijk, in 2016 was de omzet zelfs tien keer zo hoog als de omzet op Cyber Monday in Amerika. En deze feestdag is wereldwijd al veel bekender van Singles Day.

Ons eigen land

Maar nu, Singles day in Nederland? In ons eigen land kijkt men met grote ogen naar China. En al zijn er wel een aantal bedrijven die hier aan meedoen, anderen zijn nog steeds terughoudend. Al ziet men wel degelijk het grote succes, er lijkt nog wel een barrière te zijn. Misschien wel omdat wij al snel denken doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Daarbij zijn ook niet alle ondernemers voor nog een uitverkoopdag. Echter, is de feest zo’n grote kans voor winkeliers dat het fenomeen elk moment overwaait.

De Chinezen hebben inmiddels al lang bewezen dat het een goede werkende formule is waarbij de omzetten heel hoog zijn. Dus wie weet hoe Nederland over een paar jaar haar elfde november viert.
Dan is deze datum bij ons wellicht bekend als Singles Day in plaats van Sint Maarten of de eerste dag van het nieuwe carnavalsseizoen.

Leave a Reply