Nieuwe kans voor winkeliers
In 2009 begon online warenhuis Alibaba om een enorme marketingcampagne te starten rondom Singles Day. Dit evenement, dat plaats vindt op elf november, genereerde een record verkoop van 14.3 miljard euro met inzet van tienduizenden bezorgers. Hiermee is Singles Day het grootste online winkelevenement wereldwijd. Het overtreft zelfs Black Friday en Cyber Monday, het grootste Amerikaanse winkelevenement. Het staat voornamelijk in het teken van aantrekkelijke aanbiedingen op verschillende merkproducten. Dit eendaagse evenement zorgde ook voor een verkoop stijging bij andere winkeliers. Niet alleen grote winkeliers profiteerde hieraan mee, ook werd er een stijging geconstateerd bij de kleinere winkeliers.
Hoe winkeliers nog meer kunnen profiteren van Singles Day? Consumenten zijn zich tijdens dit evenement bewust van promoties en aantrekkelijke aanbiedingen, die in verband worden gebracht met deze dag. Winkeliers die artikelen naar China verzenden kunnen het voornaamst profiteren van de enorme vraag naar producten in China. Wellicht een goede voorbereiding helpt bij uitzonderlijke verkoop. Producten die erg populair waren tijdens de vorige editie waren voornamelijk smartphones en sportkleding maar ook Chinese consumentenelektronica. Gebruik deze themadag dan ook als een marketinginstrument en wacht niet te lang met het plannen van deze acties. Het is voor winkeliers zowel offline als online de ideale mix om hier gebruik van te maken. De verwachting is dat deze hype rondom Singlesday dit jaar nog naar Nederland komt.