Alibaba.com tovert korting uit de lamp
Ooit begonnen als een tegenreactie op Valentijnsdag. Singles Day in China, de dag waarop de vrijgezelle Chinees zich zelf eens lekker in het zonnetje kon zetten. Nu kan je nog steeds genieten want Singles Day staat tegenwoordig in het teken van mega kortingen bij de Chinese webshops.
Voorloper in dit hele concept is de webwinkel Alibaba.com. Zij hebben de originele betekenis van deze dag om weten te zetten in een online verkoop hit. Op deze dagen krijg je grote kortingen op producten in de webshop. De aanpak is wel een beetje te vergelijken met die van Black Friday en Cyber Monday. Singles Day is er alleen voor de online consument en betrekt dus geen winkels of iets dergelijks. Maar met een enorme internet-dekkingsgraad in China is dat daar in ieder geval geen probleem.
Singles Day van nu
In 2012 is het bedrijf begonnen om deze dag commercieel aantrekkelijk te maken. Ze hebben er zelfs de rechten op door middel van een patent op deze feestdag. Zeshonderd merken, waaronder vele bekende internationale merken, spelen zichzelf deze dag in de kijker. In 2016 is daar zelfs wat nieuws aan toegevoegd. Een real time app , om iedereen vanaf oktober al warm te laten lopen voor de aanbiedingen die in November gaan komen
Afgelopen jaar wist de populaire website op deze speciale dag zelfs een recordomzet van 13,8 miljard binnen te halen. En hiermee hebben zij hun eigen record weten te verbreken. In totaal bieden duizenden online handelaren vanaf 12 uur ’s nachts hun waren (ruim 6 miljoen verschillende items) aan via de webwinkel. De feestelijke dag wordt begonnen met een vier uur durende show waaraan de grootste artiesten van de wereld deelnemen. Dus het is niet zomaar een aftrap, het is een waar spektakel. En als toeschouwer weet je ook niet wat je ziet.
Vanuit de Verenigde Staten zijn we al langzaam aan bekend geworden met de begrippen Black Friday (het begin van de kerstinkopen, waarbij de winkels hoge kortingen aanbieden om de klanten binnen te krijgen) en Cyber Monday (de maandag na Black Friday, maar dan alleen gericht op de online aankopen). Maar dit is niet te vergelijken met Singles Day. Alleen al de omzet is vele malen hoger. Al is dit wel de grote inspirerende factor geweest van de oprichter van Alibaba om dit concept ook in China uit te rollen.
Toveren
En toveren kan Alibaba. Zij beheren de grootste verkoopsites in China, taobao.com en tmall.com. Beide sites richten zich op de eigen doelgroep. Taobao op de particulieren en de kleinere bedrijven. Tmall.com is de verkoopsite voor de grotere en bekendere merken. Daarnaast is er de Aliexpress die internationaal opereert en daarmee al wereldwijd bekend is. Op één dag een omzet halen van 17,5 miljard dollar. Bedrijven online aan zich binden die geen stenen vestiging in het land hebben. En dit alles uit de Alibaba-lamp.
De laatste editie is er al een pilot gedraaid om dit wereldwijd nog verder uit te kunnen rollen. Een speciaal door Alibaba.com gemaakt programma helpt handelaren over de hele wereld om zich aan te sluiten bij Singles Day en daarbij de verkopen buiten China verder te stimuleren, dit alles via Tmall, de grote marktplaats van Alibaba. Ook in Nederland zie je dat dit fenomeen steeds meer terrein veroveren. Een aantal bedrijven pikt hier een graantje van mee en laat consumenten met grote kortingen inkopen.
De meest verkochte items op Singles Day 2017 zijn met name de nieuwste iPhones, en eigenlijk alles op het gebied van elektronica. Maar ook de sportkleding van o.a. Adidas en Nike deden het in de verkopen heel erg goed. Opvallend dit jaar waren de grootte hoeveelheid schoenen die online aangekocht werden, en van vooral van de merken Sketchers en New Balance.