Singles Day lijkt jaar op jaar weer een groter succes te worden. Ook in 2018 zijn alle andere jaren overtroffen, er werden records verbroken. Alibaba verkocht meer dan ooit op één dag en ook bij webwinkels in Nederland zijn records verbroken. Zo zette Bol.com een prachtig record neer en deden ook winkels als de Mediamarkt en Coolblue het buitengewoon goed tijdens Singles Day.
Singles Day bij Alibaba
Alibaba is zo’n beetje de oprichter van Singles Day. Sinds Alibaba met Singles Day aan de haal is gegaan, zie je dat deze feestdag een enorme toevlucht heeft genomen. Ook zie je, dat Singles Day zich al lang niet meer tot China en andere Aziatische landen beperkt, ook in de rest van de wereld wordt Singles Day populairder. Ieder jaar maakt Alibaba bekend welke omzet er tijdens Singles Day gerealiseerd is. Alibaba heeft in 2018 het volgende bekendgemaakt:
Er is 31 miljard dollar door Alibaba omgezet tijdens Singles Day op 11 november 2018. Al om 17:00 in de middag werd het record uit 2017 verbroken. Er moest meer verkocht worden, aangezien de verhouding tussen de dollar en yuan slechter is dan vorig jaar het geval was. Singles Day is voor de tiende keer gevierd door Alibaba. Na anderhalve minuut werd op 11 november de eerste 1 miljard dollar al gepasseerd. Dat is meer dan 5 minuten sneller dan vorig jaar. Singles Day genereert veel meer omzet dan Black Friday waarmee Singles Day vaak vergeleken wordt. De 5 miljard dollar die op Black Friday gegenereerd wordt, werd bij Alibaba al na 20 minuten bereikt. Met de omzet van 31 miljard dollar zijn nog niet eens de andere deelnemende webwinkels van Singles Day meegenomen. Ook andere Chinese, Aziatische en Westerse webwinkels doen namelijk mee met Singles Day.
Singles Day bij Bol.com
Ook bij Bol.com heeft men gezien dat Singles Day voor een enorme omzetstijging kan zorgen. Bol.com zette dit jaar in op een omzetstijging van meer dan 200%. Volgens Bol.com is deze verwachting ruim uitgekomen. Voor Bol.com was Singles Day de meest succesvolle dag van 2018. Tijdens Singles Day hebben vooral games als FIFA 19 het goed gedaan, daarnaast was er bij de seksspeeltjes en muziek een stijging in het aantal verkopen te zien. Ondanks het enorme succes van Singles Day bij Bol.com, is dit niet te vergelijken met Alibaba. De omzet die op 11 november 2018 bij Alibaba is gegenereerd was ongeveer anderhalf keer zo groot als er bij alle Nederlandse webwinkels in een jaar tijd wordt gegenereerd.
Hoge kortingen tijdens Singles Day
Singles Day is populair geworden door de enorme kortingen die tijdens deze dag gegeven worden. Ook bij Nederlandse webwinkels zie je dat er steeds betere kortingen zijn. Deze hoge kortingen maken het voor webwinkels mogelijk om veel meer te verkopen. Dat wil niet direct zeggen dat dit voor de deelnemende bedrijven winstgevend is. Singles Day lijkt gebruikt te worden ter promotie van het assortiment of het ophogen van de omzet van bedrijven. Zo kun je als consument, van zeer scherpe prijzen profiteren. Met name bij Aziatische webwinkels zie je dit terug en de laatste jaren gebeurt dit ook steeds meer in Nederland of onze buurlanden als België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Wil je de komende jaren meedoen met Singles Day? Dan is het verstandig om van te voren al te kijken welke producten er in de aanbieding komen. Als het om zeer interessante aanbiedingen gaat, is de kans namelijk groot dat je er te laat bij bent. Veel consumenten zitten voor middernacht op 10 november al klaar om te profiteren van aanbiedingen die precies op 11 november 2019 online komen. Ook kun je op de hoogte blijven door middel van nieuwsbrieven die verspreid worden. Schrijf je in bij jouw favoriete webwinkels om op de hoogte te blijven.
Meer deelnemende winkels tijdens Singles Day
Hoe meer deelnemende winkels er komen, hoe interessanter het voor consumenten wordt om op Singles Day een bestelling te plaatsen. Op deze manier zullen webwinkels met elkaar concurreren en gaan aanbiedingen verder oplopen. Deze manier van concurreren, maakt het mogelijk om betere deals te vinden tijdens Singles Day. Op dit moment zie je dit in Nederland al gebeuren. Bij de MediaMarkt, Bol.com, Coolblue en BCC, worden veel hogere kortingen gegeven dan normaal het geval is. Bij bepaalde producten worden kortingen tussen de 30% en 50% gegeven.
Naar verwachting zullen in de komende jaren ook veel kleinere webwinkels meedoen met Singles Day. Zo kun je van hoge kortingen profiteren. Ook zal het aanbod verder diversifiëren, nu beperkt het zich vooral tot gadgets en elektronica. Net als je dat in het buitenland bij Black Friday en Boxing Day ziet, zelfs bij de bioscoop, musea en pretparken zijn er kortingsacties.