Wereldwijde korting op Chinese feestdag


Korting krijgen is altijd fijn. In China maken ze het wel heel erg bont. Sinds het begin van de jaren negentig vieren ze daar namelijk Singles Day. Ooit ontstaan om je vrijgezellen bestaan te vieren, inmiddels is het de grootste dag voor online winkelen ter wereld.

Op Singles day 2017, 11 november 2017, zit het hele land klaar achter de computer of met tablet en smartphone in de hand om inkopen met grote korting te doen. In 2016 bedroeg de omzet van deze verkopen bij elkaar 17,5 miljard dollar. Black Friday (de start in de Verenigde Staten om de jaarlijkse kerstinkopen te doen) en Cyber Monday (de maandag na Black Friday die in hetzelfde teken staat maar dan voor de aankopen online) zijn vergeleken bij Singles Day maar kleine spelers.

 

Hoe, wie en wat

Om een beeld te schetsen, de gehele feestdag wordt begonnen met een meeslepende openingsshow waar aan artiesten uit de hele wereld deelnemen en verschillende optredens verzorgen. Vanaf middernacht starten de aanbiedingen en begint het zoeken naar de voordeligste koopjes.

Via livestreams die via allerlei kanalen te volgen zijn worden de aanbiedingen zichtbaar. In 2016 is er zelfs een compleet systeem gelanceerd om de kopers al vanaf oktober warm te draaien voor alles wat komen gaat. Het aanschaffen van al deze koopjes gaat makkelijk en snel en de Chinezen gaan dan ook helemaal uit hun dak. Via social media wordt alles wat aangeschaft is getoond, hoe meer hoe beter lijkt daarbij het motto.

Een dag die ooit bedacht is door een aantal studenten is nu een groot commercieel succes geworden. Werden er voorheen voornamelijk cadeautjes gekocht om je zelf te verwennen en te vieren en uit te dragen dat je trots bent om vrijgezel te zijn, vandaar ook de naam Singles Day. Tegenwoordig draait het niet meer om vrijgezel zijn maar om je slag te slaan.

Achter dit grootse succes zit de Alibaba Groep. Deze oprichters van de belangrijkste commerciële handelssites van het land Taotao.com en Tmall.com hebben de van oorsprong kleine feestdag een landelijk succes gemaakt en zijn nu bezig om de hele wereld hiermee te veroveren.

De Alibabagroep is in Nederland voornamelijk bekend door de site Aliexpess.com waarbij je rechtstreek in China je producten kunt bestellen. In eigen land beheren zij de grootste marktplaatsen. Hierbij richten zij zich niet alleen op de grote en internationale markten maar ook op particulieren en kleinere zelfstandige ondernemers. Door alle krachten te bundelen hebben zij deze feestdag op deze manier neer kunnen zetten en staan de ondernemers in de rij om mee te doen.

Je kan het zo gek niet bedenken maar op Singles Day is werkelijk alles te koop. De nieuwste smartphones en tablets, gloednieuwe Maserati’s, huishoudelijke apparaten, kleding, sneakers maar ook de kleinere accessoires.  En alles met grote kortingen. De grote internationale merken zoals bijvoorbeeld Adidas en Nike doen hier aan mee, maar ook alle bekende Chineze merken.

Internationaal

Internationaal is er ook steeds meer belangstelling om aan Singles Day deel te nemen. Er zijn zelfs al een aantal grote ketens die afgelopen jaar voor het eerst meededen, die niet eens een vestiging in het hele land hebben. Maar de Chinezen zouden de Chinezen niet zijn als ze daar geen oplossing voor hadden. Want vindt je aankopen doen door te schudden met je telefoon al ver gaan, China heeft voor Singles Day zelfs al speciale brillen waarmee je online in deze warenhuizen rond kunt kijken en kan winkelen

Singles Day zal dan ook wereldwijd steeds meer terrein gaan winnen. Net zoals Black Friday en Cyber Monday al over kwamen waaien. De ogen zullen dan ook gericht blijven op het Oosten en gaandeweg zullen de ondernemers dit concept, en daarmee ook de grote omzet gaan omarmen.