Vergeet BlackFriday, Singles Day, hip en goedkoop

Altijd al goedkoop willen shoppen, en ga je daarbij liever online winkelen? In China weten ze hoe dat moet. Daar hebben ze namelijk Singles Day, een online shop evenement wat zijn weerga niet kent. Hoge kortingen, een mega spectaculaire openingsceremonie van wel vier uur en je producten kiezen door alleen even met je telefoon heen en weer te schudden.

Ooit is de Singles Day ontstaan door een groep studenten van de Universiteit van Nankin. Zij waren het niet eens met de druk die op hen werd gelegd om een goede partner in de liefde te vinden. Om hier een protest tegen neer te zetten bedachten zij de Singles Day. Een dag waarop je als vrijgezel je zelf eens mocht verwennen en daarbij een cadeau voor jezelf te kopen. Eigenlijk een soort tegenhanger van Valentijnsdag. Langzaam verspreidde dit fenomeen zich en de studenten die inmiddels afgestudeerd waren zetten deze traditie ook voort.

11-11

Als datum voor deze vrijgezellendag werd gekozen voor 11 november. En wel met de reden dat in deze datum vier maal de 1 te vinden is, en die één staat natuurlijk voor Single, de vrijgezel. Vanuit verschillende hoeken werden er initiatieven georganiseerd om van deze dan een feestdag te maken. En de dag werd besteed met vrienden, activiteiten op de universiteiten of met het kennis maken met je potentiële nieuwe liefde.

En toen was daar Alibaba, één van de meeste bekende webwinkels van China met diverse grote sites waarop eigenlijk alles te koop is. Taobao.com en Tmall.com zijn daarvan de bekendste sites en werken eigenlijk zoals een marktplaats. Taobao.com is daarmee het platform voor particulieren en kleine zelfstandige bedrijven. Tmall is zijn broer maar richt zich voornamelijk op de grote merken en warenhuizen. Daarnaast is er een nog een grote internationale zus, de Aliexpress waar veel producten uit China worden verkocht en dan met name elektronica, kinderspeelgoed en kleding.

Maar wat Alibaba in 2009 deed was het vastleggen van het patent op Singles Day. Met als doelstelling de consumenten op die dag, ook gepland op 11 november natuurlijk, over te halen met grote kortingen om producten te kopen. Het concept hiervoor is afgekeken van het Amerikaanse Black Friday en Cyber Monday.
En met succes. Singles Day is wereldwijd het grootste evenement op het gebied van online winkelen. Met omzetten op één dag van meer dan 13,8 miljard euro! En een evenement mag het zeker genoemd worden. Een openingsshow van meerdere uren waarbij de topartiesten uit de hele wereld optreden. Allemaal live te volgen via diverse streams. En natuurlijk het shoppen zelf.

Kopen, kopen en kopen

Met verschillende noviteiten houden zij de koopjesjagers scherp en alert. Via livestreams zie je de aanbiedingen voorbij komen. En reageren was nog nooit zo makkelijk. Even schudden met je smartphone en het product zit in het mandje. Zelf met speciale 3D brillen kan je shoppen bij ketens die helemaal geen winkel in China hebben. De producten die worden aangeboden zijn van internationale aard, van sneakers tot nieuwe Maserati’s. Van een telefoonhoesje tot de nieuwste iPhone. En de prijzen beginnen vanaf 0,01 Yuan, ongeveer 0,13 eurocent.

En dan te bedenken dat een Singles Day een grote meetlat is voor de Chinese economie. En we hebben het hier wel over de grootste economie van de wereld. In Nederland zijn we nog wat terughoudend, maar dat waren we met Black Friday en Cyber Monday ook. Dus wil je leuke spullen voor weinig geld, hou dan vooral op 11 november dit evenement in de gaten en kijk zelf hoe leuk en hip China is en kan zijn. En ja, ook in ons kikkerlandje zijn er bedrijven die meedoen met Singles day, dus zeker de moeite waard om even te checken welke dat zijn.