Singles day niet alleen voor singles.

Online daten, social media en alles wat met internet te maken heeft is zeer zeker niet onbekend. Niet bij ons en al helemaal niet in China. Toch is er in de jaren negentig en kleine subcultuur ontstaat. Studenten van de Universiteit van Nanking voelden zich onder druk gezet. In China wordt er veel gedrukt gelegd op het vinden van de juiste partner om je leven mee door te brengen. Door oplegging vanuit de politiek dat je maar één kind mag krijgen zijn de verhoudingen tussen mannen en vrouwen erg scheef geworden. De druk is dus even groot maar hier aan voldoen is zo makkelijk nog niet.

Deze jonge mannen kwamen daarom met Singles Day. Een echte feestdag om te vieren dat je vrijgezel bent. Eigenlijk dus een soort tegenhanger van Valentijnsdag waarbij juist het tegenovergestelde gevierd wordt. Door de jaren heeft de groep van aanhangers van deze feestelijke dag zich uitgebreid met vrouwen, maar ook met mannen die inmiddels al lang klaar waren met studeren bleven dit vieren.

Trots

Doel van de dag was om jezelf eens in het zonnetje te zetten. Een cadeau te kopen voor jezelf want als een ander het niet voor je doet of kan doen, dan moet je het zelf doen. Hiermee werd ook de trend gekeerd dat voornamelijk de mannelijke studenten van China nog wel eens konden zwelgen in zelfmedelijden. Dat in combinatie met de vaak erg verlegen en bescheiden houding van Chinezen werd het niet makkelijker om een partner te vinden.

Naast het trakteren van jezelf werd er op deze vaak ook tijd en energie geïnvesteerd in daten, zowel georganiseerd als zelfstandig. Ook de universiteiten namen hier aan deel door tal van activiteiten te organiseren op Singles Day.

Met een grote sprong van het begin van de jaren negentig naar het heden. De feestdag is inmiddels groter dan groot geworden. En alleen een cadeau voor jezelf kopen is allang niet meer aan orde. Singles Day is er voor iedereen en iedereen neemt dan ook massaal deel. Daardoor is de elfde van november uitgegroeid tot de grootste online verkoopdag ter wereld.

Alie..wie?

Dit alles wordt voornamelijk geleid door de Alibaba Group. De belangrijkste twee sites van de gigantische onderneming zijn TaoBao.com en Tmall.com. De afgelopen jaren hebben zij hun omzet op Singles Day alleen al zien stijgen van een 5,8 miljard dollar in 2013 tot het mega bedrag van 17,5 miljard dollar in 2016.

Ali baba

De aanpak is slim en efficiënt. Zet deze dag je koopwaren in de etalage met een hoge korting. Creëer er een spektakel omheen en enthousiasmeer de kopers al in de maand voor de feestdag. Maak het kopen gemakkelijk en de betaling eenvoudig. En vol trots toont de bevolking wat zij hebben kunnen bemachtigen. Er wordt veel gevierd en rijkdom getoond, de aankopen zijn groots en de blijdschap bij de consument nog groter

Met een wereldwijde uitbreiding van deze dag wordt ook verwacht dat deze cijfers nog lang niet het hoogtepunt zijn. In Nederland kennen wij de het bedrijf van Alibaba voornamelijk onder de naam van Aliexpres. Een groot platform voor online winkelen met producten uit China. Afgelopen jaar zag zij al een vertienvoudiging van de aankopen op Singles Day ten opzichte van een regulier dag.

Dus het commerciële festijn van Singles Day wint terrein over de gehele wereld. En het is al lang niet meer voor Singles alleen. De wens om een partner te vinden is nog steeds niet veranderd, en die zal ook wereldwijd blijven bestaan. Ook deze zijn online te vinden via de diverse sites. Alleen de Singles Day is nu niet meer de dag. Ga vooral wel online maar dan om te shoppen.