Singles Day, 4 maal 1 maakt korting

Singles Day, 4 maal 1 maakt korting

Oké, we kennen allemaal de aanbiedingen waarbij drie halen twee betalen is, of het tweede product gratis en de vijftig procent korting. Maar dat vier maal een één korting geeft is hier niet tot nauwelijks bekend. Maar dat ligt in China wel anders.

In China kennen ze Singles Day, een soort van Cyber Monday wat we kennen uit de verenigde staten maar dan groot, groter, grootst. Een waar evenement wat elk jaar op elf november plaats vindt. Ook wel geschreven als 11-11, vandaar ook de vier enen.

Alibaba

Een van de grootste online shop platforms in China, de Alibaba groep heeft hierin een grote vinger in de pap. Het bedrijf is al bekend om zijn handelssites, een soort marktplaatsen waarbij vraag en aanbod bij elkaar komen. Maar zij hebben ook het fenomeen Sigles Day uit weten te breiden tot de grootste online shopping day van de wereld. Al met al een groot commercieel evenement.

Op deze dag zit heel China klaar om online in te kopen. Vierentwintig uur lang worden de miljoenen koopjes van duizenden aanbieders aan de klant getoond en zo wordt de verleiding om eens flink in te slaan wel heel erg groot. Verschillende app’s en live verbindingen worden gebruikt om alle handelswaar te verkopen. En op diverse, makkelijke, manieren kunnen de items gekocht worden. Soms zelfs door alleen je smart device even heen en weer te schudden.

Vanaf de jaren 90 to nuSingles day

De dag die ooit ontstaan is uit een protest tegen onder andere Valentijnsdag en de maatschappelijk gevoelde druk om een levenspartner te vinden. Studenten die daar genoeg van hadden besloten een tegenactie in het leven te roepen, de singles day. Een dag waarop vrijgezellen vieren vrijgezel te zijn en zichzelf goed in de watten leggen.

Dit alles is begonnen in de jaren negentig en werd gaandeweg steeds populairder. Eerst voornamelijk onder jonge mannen (door de één kind politiek is er een groot overschot aan mannelijke vrijgezellen) maar later sloten ook de vrouwen zich hierbij aan. Een dag je eigen leven vieren. Van oorsprong is de datum al  de elfde van november, gezien het aantal enen in de datum.
Commercieel werd het dus pas toen Alibaba zich hierin ging mengen en de grote kortingen aan deze shopping day ging hangen. Met een forse jaarlijkse omzetgroei tot een dagomzet van 17,5 miljard dollar in 2016 kan je zeggen dat zij hier goed in geslaagd zijn.

Singles day in Nederland

Singles day Nederland is nog niet zo bekend. Er zijn al vele initiatieven geweest om de ondernemers hier enthousiast voor te maken. Alleen is er tot nu toe weinig positieve respons op gekomen. Dus is er nu een handje vol ondernemers die het toch proberen en die eigenlijk heel enthousiast zijn. De grootste speler die ook in Nederland al veel succes heeft op Singles Day is de Aliexpress.com. Een online verkoopsite van de Alibaba Groep die zich vanuit China richt op de internationale markt.

Ook in 2016 deden zij internationaal mee aan de Singles Day en voor tien uur in de ochtend hadden zij al meer dan tien keer zoveel bezoekers als op een regulier dag. Ook niet zo gek als je bedenkt dat de Chinese economie een van de grootste van de wereld is. En door alle nieuwe vormen van media is die markt nog nooit zo dichtbij geweest als nu.

Valt er nog meer winst te behalen voor de Alibaba Groep zou je bijna gaan denken. Het bedrijf heeft al aangegeven om de komende jaren de pijlen op de rest van de wereld te gaan richten. De Singles Day moet wereldwijd uitgerold gaan worden. En ook onze eigen Nederlandse economen adviseren bedrijven om hier aan deel nemen. Als men online van vier maal één hoge kortingen en record omzetten kan maken dan moeten we dat in Nederland ook kunnen vinden zij.

Reply