De uitverkoop der uitverkopen

Er was eens een ondernemer. Samen met een aantal vrienden bedacht hij een bedrijfsconcept dat zou uitgroeien tot een van de grootste ter wereld. Het liep als een trein. Toen kreeg hij bovenop deze zegen, nóg een goed idee. Ook dat werd een knaller van een uitvinding, en valt wereldwijd al niet meer weg te denken. We hebben het over de Singles Day Sale. Deze topper onder de uitverkoopdata streeft ieder jaar weer haar eigen record voorbij qua omzet. Dit jaar komt Singles day ook naar Nederland!

 

Yes, er is sale!

Uitverkoop of sale is in ons economische stelsel niet meer weg te denken. Behalve dat het de consument keer op keer verleidt tot aankopen die je anders waarschijnlijk niet of minder snel gedaan zou hebben. Het brengt een bedrijf de nodige omzet en komt op die manier makkelijker van oudere voorraden af. In principe is er per seizoen minstens één landelijke uitverkoop te ontwaren, maar vanzelfsprekend wordt dat niet aangekondigd. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen gaat wachten tot er uitverkoop is; dan konden alle winkels de deuren wel sluiten.

 

Internationale uitverkoopdag

Anders is dit dus met de Singles Day Sale. Hoewel het een Chinese oorsprong heeft, kan in principe iedereen op de wereld ervan mee profiteren. Het webshopplatform Alibaba heeft het slim aangepakt. Het vertegenwoordigt een enorme hoeveelheid Aziatische webshops, en staat garant voor de kwaliteit en de levering hiervan. Alibaba kaapte de dag met de prachtige datum 11/11, Singles Day, om daar een internationale uitverkoopdag van te maken. Hoewel de benaming slaat op de uitvinders ervan, namelijk trotse vrijgezellen, is de dag een begrip geworden onder zowel verkopers als consumenten wereldwijd. Voor China is deze datum bij uitstek geschikt om de rustigere periode voor het nieuwe verkoopseizoen te overbruggen in termen van omzet.

 

Sale USA

De grootste tegenhanger van Alibaba in Noord-Amerika is Amazon. Dit westerse platform heeft een soortgelijke sale – dag in het leven geroepen. Toen dit bedrijf 20 jaar bestond, maakte het de zogezegde Prime Day bekend, de Noord-Amerikaanse versie van de Singles Day Sale. Deze dag, voor het eerst gelanceerd in 2015, vindt jaarlijks plaats op 15 juli. Na de eerste twee versies bleken de verkoopcijfers zelfs de massieve Black Friday Sale te overtreffen. Black Friday op haar beurt, is reeds een zeer bekend fenomeen. Nog uit de tijd dat je al je aankopen in winkels van baksteen en cement deed.

 

Black Friday passé?

Voor Nederlanders roept Black Friday waarschijnlijk beelden op van nieuwsberichten over onder de voet gelopen consumenten. Klanten die halsbrekende toeren uithalen om maar bij die afgeprijsde videorecorder te kunnen komen om zich vervolgens aan te sluiten in de ellenlange rij bij de kassa. Deze dag is, in tegenstelling tot Singles Day Sale en Prime Day, ontstaan uit zichzelf, doordat veel consumenten de dag na Thanksgiving vrij waren. Het seizoen voor de kerstinkopen werd op deze dag in principe ingeluid, natuurlijk een hele belangrijke periode voor de detailhandel. Steeds vaker past de detailhandel in Nederland ook Black Friday toe, vooral in gebieden waar veel expats wonen. Echter nu Singles Day Sale en Prime Day de dienst uitmaken qua uitverkoop, lijkt Black Friday inmiddels al een beetje achterhaalt.

 

Smartsale

Een ander belangrijk element in deze uitverkoopstrategieën is de toepassing van apps op smartphones. AliExpress, dochteronderneming van Alibaba, is hier al heel snel, heel ver in gegaan. Daarmee had Alibaba al gauw een voorsprong op de markt die nauwelijks bij te benen is voor de concurrentie. Om verkopen via smartphones te stimuleren, biedt AliExpress in de meeste gevallen extra kortingen wanneer je via de app een transactie doet. Amazon heeft een dergelijke app eigenlijk pas sinds vorig jaar, en zou dus eigenlijk nog een flinke inhaalslag moeten maken.

 

Daarnaast heeft Amazon de eis dat klanten ook meteen lid zijn van het platform, terwijl AliExpress operationeel is voor alle klanten, of ze nu lid zijn of niet. Het hele concept van AliExpress is zó laagdrempelig en zó verleidelijk, dat het bijna onmogelijk is om er niets te kopen, laat staan met Singles Day Sale. Daarom is de verwachting dat steeds meer bedrijven gaan aanhaken aan deze Singles Day sale. Maar ook dat het als internationale uitverkoopdag gaat groeien. De Aziatische én de westerse markt heb je al binnen want het is de pré-kerst periode. En met de toenemende populariteit van de uitverkoop aller uitverkopen, gaat deze dag ook dit jaar weer met zekerheid hoge ogen gooien. Maak u daarom nu klaar voor Singles day 2017 en houdt deze website in de gaten!