Anti-Valentijn in NovemberSingles Day 11 november

Vier de liefde en verras je Valentijn. Zomaar één van de kreten die rond Valentijnsdag overal te vinden zijn. Begin jaren negentig was er een groep studenten die er meer dan genoeg van had. Alleen maar het leven vieren met een partner, dat moet ook anders kunnen. En zo begon de grondlegging van Singles Day.

De studenten waren moe, vanuit elke maatschappelijke hoek voelden zij de druk om de juiste partner te vinden en natuurlijk het concept Valentijnsdag. En in een land met een groot overschot mannen ten opzichte van vrouwen wordt een dergelijke zoektocht er niet makkelijker op. Om trots te zijn om op wie ze zijn en op het single en/of vrijgezel zijn richtte zijn de Singles day op. Een dag waarop je als vrijgezel lief bent voor jezelf en een mooi cadeautje voor je zelf kocht. Al snel was het niet meer alleen een feestdag voor mannelijke studenten, maar ook vrouwen en de studenten die al lang afgestudeerd waren bleven dit vieren. En welke datum symboliseert deze feestdag nou het meest dan de datum met de meeste enen (de één staat voor alleen of ook wel vrijgezel) er in, 11 november.

Toch commercieel

Commercieel gezien werd deze dag pas een groot succes toen een van China’s bekendste online giganten dit oppikte en verder uitbreidde. De Alibaba groep, onder meer bekend van de marktplaatsen op internet Taobao.com en Tmall.com, heeft er een waar spektakel van gemaakt. Een maal per jaar, op 11 november, hebben zij een grote uitverkoop met hoge kortingen op verschillende aangeboden items.

De festiviteiten worden begonnen met een grote show en via diverse media worden de producten aangeboden. Dit varieert van de nieuwe smartphones, auto’s uit het luxe segment, maar ook kleinere artikelen. Vele ondernemers staan in de rij om deel te nemen, waaronder veel grote merken die wereldwijd bekend zijn.

Maar ook de Chinezen zelf kijken uit naar deze dag. En hierbij gaat het allang niet meer om de singles die iets voor zichzelf willen kopen. Het een massa hysterie geworden waarbij de grootste omzet van het jaar gehaald worden. De fenomenen van Black Friday en Cyber Monday, de grootste winkel dagen in de Verenigde Staten vallen er compleet bij in het niet. Singles Day staat in het teken van kopen, kopen en nog een kopen.

En nog steeds heel trots, en er ook een beetjes status aan ontlenend publiceren de Chinezen maar wat graag al hun aankopen online. Bij het kopen kijkt men niet naar liefdevolle cadeaus maar worden voornamelijk kleding en elektronische artikelen aangeschaft.

Mega omzet

Vanaf 2009 is de commercialisering van deze dag echt goed los gekomen. De omzetten van die dag zijn in 2016 zelfs opgelopen tot 17,5 miljard dollar. In vergelijking met de jaren ervoor, waarbij de omzetten “slechts” 9,3 en 5,8 miljard bedroegen kan je wel zeggen dat het een booming business is. Inmiddels wordt deze dag dan ook gezien als een belangrijke graadmeter van de economie in China.

Nederland is nog wat terughoudend. Al kennen wij de Amerikaanse verkoopdagen inmiddels al aardig goed en is Valentijnsdag hier nog een dag waarbij je iets leuks voor je partner koopt. Singles Day is nog niet echt bekend. Al komt er langzaamaan wel verandering in. De internationale tak van de Alibaba groep, de Aliexpres, krijgt steeds meer Nederlandse klanten. En afgelopen jaar deed deze site voor het eerst ook mee aan deze feestdag. De verkopen waren hierbij al tien maal zo hoog als op andere dagen, de consument lijkt er klaar voor. Maar of wel al echt klaar zijn voor deze dag, voor de economie zou het wel een goede boost kunnen zijn.