11, het magische getal

11, het magische getal

Als je denkt aan het getal elf, wat komt er als eerste bij je op? De kans is groot dat je als Nederlander als eerste denkt aan carnaval of een voetbalteam. Een voetbalteam bestaat namelijk altijd uit elf spelers. Voor de liefhebbers van carnaval is elf helemaal een magisch getal. Want ieder jaar om precies 11:11 op 11 november, schuiven de leden van diverse carnavalsverenigingen aan tafel om de eerste vergadering van het jaar af te trappen. Deze datum valt exact 40 dagen voor kerst, en eindigt carnaval 40 dagen voor Pasen.

 

De koeien hebben staarten

Op deze datum valt ook het volksfeest van Sint Maarten. Dit feest is lange tijd minder populair geweest, maar wordt tegenwoordig ieder jaar steeds breder gevierd. Deze datum is een perfect moment om de donkere dagen een beetje uit het slop te halen. Niet zo gek dus dat kinderen met lampionnen de straat op gaan en snoepjes langs de deuren ophalen. Dit is wat de Amerikanen, en overigens de laatste jaren ook Nederlanders, enkele dagen eerder doen met Halloween.

 

Elfenmagie

Dat het numerologisch een bijzondere dag is, staat als een paal boven water. Het idee van 4 eentjes naast elkaar heeft een betoverende werking op degenen die graag verborgen boodschappen ontwaren. Zo schrijven zelfbenoemde paragnosten speciale krachten toe aan het nummer 11-11. Het zou staan voor rechtvaardigheid en eenheid. Is het zo dat je opvallend vaak 11:11 op een digitale klok ziet, dan betekent dat dat je een belangrijke spirituele reis maakt of gaat maken.

 

Dubbel elf

Maar niet alleen fijngevoelige mensen werken graag met bijzondere cijfers. Wie wilde er niet graag trouwen op 11 november 2011? In China zorgde het in elk geval voor een massale trouwpartijen, al was het alleen maar omdat het zo makkelijk te onthouden is. Aldaar betekent de dubbele elf bij voorbaat ‘jij voor mij en ik voor jou’, en heeft daarmee een enorm romantische boodschap. Maar maak je borst maar nat, de betekenis die de datum in China momenteel heeft, zou nog weleens heel lang stand kunnen houden.

 

Shoppen op de elfde

Want niet alleen de romantische boodschap wordt met deze datum uitgedragen, ook de anti-romantische boodschap was de aanleiding voor een gigantisch gegroeid evenement op deze dag. Het anti-romantische concept Singles Day is namelijk in China een begrip dat zijn weerga niet kent. Behalve het feit dat China voor een relatief groot gedeelte uit vrijgezellen bestaat, staat de dag heden ten dage bekend als de grootste uitverkoopdag ter wereld ooit.

 

Alibaba en de 11/11

Het kan ons Westerse brein waarschijnlijk vreemd aandoen, maar aan de andere kant is het concept zo simpel en effectief dat het juist onze ondernemersgeest zal aanspreken. De vrijgezellendag werd enkele jaren geleden door webplatform Alibaba gebruikt als marketingtool. Door in samenwerking met de winkeliers op deze ene dag enorme kortingen te bieden, en deze op een magisch klinkende datum te zetten die iedereen kan onthouden, zorgde Alibaba ervoor dat de rustige winkelperiode tussen Chinese feestdagen in ineens de dag van de ongekende omzet werd. Singles Day Sales is nu al enkele jaren en feit, en wordt ieder jaar groter.

 

Makkelijk onthouden

Waar in de originele opzet de korting vooral werd gegeven op artikelen waar singles zich voor zouden kunnen interesseren, is de Singles Day Sale nu een shopextravaganza voor alle consumenten. De benaming blijft echter nog hetzelfde als voorheen. Maar, omdat de afgelopen paar jaar de dag werd ingeluid met een gala onder de naam 11/11, lijkt het erop dat de datum steeds meer de naam gaat vervangen. Net zoals Black Friday, die ieder jaar op een andere datum valt, maar wel makkelijk te onthouden is door zijn naam, zal het eenvoudige 11/11 een jaarlijks herhalend ritueel worden.

 

Internationale shopdag

In China is het eigenlijk al zo goed als een feestdag, zo bekend als de Singles Day Sale is. Maar omdat consumenten uit de hele wereld met het grootste gemak kunnen bestellen bij Alibaba, zal het een kwestie van tijd zijn voordat ook zij gaan uitkijken en sparen voor deze dag. Het lucratieve aspect zal veel westerse detailhandelaars aanspreken, en de verwachting is dat steeds meer Nederlandse webshops gaan aansluiten op het geven van hoge kortingen op deze datum. Vorig jaar deden bijvoorbeeld Hunkelmöller en H&M al mee, en het zou voor de meeste webshops dan ook een welkome omzetstrategie zijn. Als dat niet magisch is…

Reply